Hent en solsikkesnor på vores biblioteker

Nyborg Kommune er en del af solsikkeprogrammet, og du kan derfor få udleveret en solsikkesnor gratis og uden spørgsmål på bibliotekerne i Nyborg, Ullerslev og Ørbæk samt ved Borgerservice.

Hvad er solsikkeprogrammet?

Solsikkeprogrammet er en ordning, der handler om at gøre usynlige hanicaps synlige, for dem der ønsker det. På den måde kan folk omkring personen bliver opmærksomme på, at her er et menneske, der kan have brug for lidt ekstra tid, tålmodighed eller hjælp.

Synliggørelsen sker ved hjælp af en grøn snor med solsikker, der bæres om halsen.

Et usynligt handicap kan eksempelvis være:

• ADHD
  • Autisme
  • Hjerneskade
  • Tourettes syndrom
  • Demens
  • M.fl.

Hvordan får jeg fat i solsikkesnoren?

Solsikkesnoren udleveres gratis og uden spørgsmål på Nyborg Biblioteks tre biblioteker i Nyborg, Ullerslev og Ørbæk samt på Nyborg Kommunes Borgerservice.

Solsikkeprogrammet skaber tryghed

Solsikkesnoren er bredt anerkendt og er udbredt i lufthavne, forlystelsesparker, apoteker, supermarkeder, trafikselskaber, kulturinstitutioner m.m.

Solsikkeprogrammet og solsikkesnoren henvender sig til de borgere (i alle aldre) i kommunen, som ønsker at gøre deres usynlige handicap synlige, når de oplever at der kan være brug for det. Det kan eksempelvis være ved besøg på biblioteket, i borgerservice eller andre borgerrettede funktioner i kommunen; det kan for disse borgere være en overvindelse at bevæge sig ud og her kan Solsikkesnoren give lidt tryghed.

Mennesker med skjulte handicaps kan finde en betydelig tryghed i at besøge steder, der er en del af Solsikkeprogrammet. Her er medarbejderne blevet oplært i hvad det vil sige at have en lidelse, der ikke er synlig for det blotte øje. Medarbejderne i Nyborg Kommune har derfor været igennem en kort oplæring og introduktion til Solsikkeprogrammet og hvad det vil sige at møde en borger med et usynligt handicap.

Læs mere om solsikkeprogrammet via dette link!