Litteraturguide for teenagere på 13-16 år

13.05.19
Er du forælder og på evig udkig efter gode bøger til din teenager? Så find inspiration i denne litteraturguide til unge på 13-16 år.

Litteraturguiden er udarbejdet af Marianne Mühring - bibliotekar på Ullerslev Bibliotek. Klik på overskrifterne, for at læse mere om og reservere de enkelte bøger.

Tag gaden tilbage

af Sarah Engell og Sanne Munk Jensen
En historie om 16-årige Polly, der kæmper for at være sig selv og for at tage sit liv, sin værdighed og sin ret tilbage.
En pageturner fra start til slut.

Drengene

af Jonas Kleinschmidt
Om seks venners tilværelse med fodbold, piger, skæg og ballade fra 0. klasse til deres allersidste og skæbnesvangre skoledage. En bog med fokus på drenge og gruppedynamik.

Skam (serie)

af Julie Andem
Manuskripterne til den norske successerie med scener som aldrig blev indspillet og replikker som blev klippet ud. Indtil videre findes de tre første sæsoner: Eva, Noora og Isak.

Hitman (serie)

af Peter Krogholm
Hitman-bøgerne er hæsblæsende historier fra start til slut om lejemordere og venskab. Vinder af Orlaprisen 2018 i
kategorien ”Den mest spændende bog, jeg har læst”.

Vild viden til børn og unge (serie)

af Line Friis Frederiksen og Anne-Sofie Storm Wesche
Nogle gange overgår virkeligheden fantasien. Lige netop dette er tilfældet i serien ”Vild viden”, som formidler
utrolige historier om eventyrer og sportsstjerner.

Hvad ingen ved

af Anne Cathrine Bomann
To brødre i et hus fuld af hemmeligheder. En fin lille fortælling om store følelser, om familie og venskab og om et uhyre tabubelagt emne

Nevermoor (serie)

af Jessica Townsend
En fortyllende og spændende ny fantasytrilogi om Morrigan Crow, som hele sit liv har levet i forbandelsens skygge, men får muligheden for at bo i den forunderlige by Nevermoor.

Horizon (serie)

af Scott Westerfield
En forrygende overlevelseshistorie fuld af mystyerier, farer og stærkt sammenhold, hvor selv den mindste beslutning kan betyde forskellen på liv og død.

Riverdale

en prequel af Micol Ostow
Kom med til Riverdale og hør fire af Netflix-seriens hovedpersoner fortæller om dagen før dagen, hvor alting
ændrede sig.

Øjebliksbilleder

af Sofie Riis Endahl
En historie om at være ung og navigere i en verden, der kræver det perfekte. En bog der fint inkapsler bagsiden af nutidens Instagram- og stræberkultur.

Bogen om verden

af Johan Olsen
Komplekse naturvidenskabelige emner forklaret i en
lettilgængelig form fyldt med humor og aha-oplevelser,
så vi husker på, hvor fantastisk forunderlig verden er.

Liv på spil (serie)

af Søren Jessen og Rasmus Meisler
Denne gaming-inspirerede graphic novel er en spændende, tankevækkende thriller om at lege Gud og om at tage
kontrol over sit eget liv.

Zoom On-serien (serie)

af forskellige forfattere
Korte, letlæste og realistiske historier om forelskelse, identitet og konflikter med forældre og venner. Også gys, fantasy og krimi er repræsenteret. Lix 14-26.

Når ingen hører dig skrige

af Stephanie Perkins
Et underholdende must-read, hvis man er til slasher-genren. Eller hvis man godt kan lide at få krydret romantikken med masser af mord.

Carlsens billednoveller (serie)

af forskellige forfattere
Carlsens billednoveller er korte, illustrerede historier til unge skabt af nogle af landets allerbedste forfattere og
illustratorer.

Mere inspiration

Du kan også altid hente inspiration i vores emnelister for unge, hvor der løbende lægges nye op her på hjemmesiden.

Du kan se alle emnelister for unge via dette link.

Forslag til gode tidligere emnelister for teenagere og unge er:
New Adult
Unge stemmer - på kanten af voksenlivet
Når livet gør ondt