Opgaveskrivning og lektiehjælp

Du kan bruge biblioteket på mange måder, når du skal skrive opgave eller har brug for lektiehjælp, uanset om det er i folkeskolen, gymnasiet eller på en videregående uddannelse.

Herunder har vi samlet en række brugbare websites samt bøger på Nyborg Bibliotek, der kan hjælpe dig i lektielæsningen og projektarbejdet.

Online hjælpemidler:

Lektieronline.dk:

Lektier Online tilbyder gratis online lektiehjælp for folkeskole- og gymnasieelever. Lektiehjælpen udføres af frivillige universitetsstuderende. Servicen har tilbudt lektiehjælp til mere end 15.000 børn og unge med hjælp fra over 500 frivillige.
Målgruppe: Folkeskoleelever og studerende på ungdomsuddannelser.
Adgang: Fri adgang for folkeskoleelever. Ungdomsuddannelser skal købe adgang.

SkrivOpgave.dk:

SkrivOpgave.dk er en guide til informationssøgning og opgaveskrivning.
Siden indeholder bl.a. tips og gode råd til:
- Emnevalg
- Problemformulering
- Litteraturliste m.v.
Målgruppe: Folkeskolens ældste elever og studerende på ungdomsuddannelser.
Adgang: Fri adgang for alle.

Faktalink:

En samling artikler om aktuelle og samfundsrelevante emner.  Her findes artikler om alt fra sport, kultur, historie, politik, IT, trends, medier og meget mere.
Målgruppe: Folkeskolens ældste elever, gymnasielever, studerende og alle andre, der har behov for at sætte sig ind i et emne og få kendskab til relevant litteratur og information om det.
Adgang: via Skoda eller direkte www.faktalink.dk
Læs mere her.

Spørg Biblioteksvagten:

Her kan du få svar på:
- Hvem er…?
- Hvad betyder…?
- Hvor findes …?
- Hvornår skete …?
Og en bibliotekar kan hjælpe dig med at komme i gang med emnesøgninger, finde links, bøger og artikler. Du kan også få hjælpt til at finde fortolkninger af forfatterskaber samt vejledninger i, hvor du kan søge, og hvordan du kommer i gang med en opgave.
Målgruppe: Alle

Bibliotek.dk:

Her kan du finde al den litteratur, du skal bruge til din opgave. Her finder du også Digital Artikelservice, hvor du hurtigt og nemt kan finde og bestille artikler om et emne.
Målgruppe: Alle

Studieretningsopgaven/SRO:

Her kan du læse om de forskellige opgavetyper og krav til Studieretningsopgaven (SRO)
Målgruppe: Elever på STX, HTX, HHX eller HF.

Mundtlige oplæg:

Her kan du få tips til hvordan, du laver en god præsentation med brug af PowerPoint og Prezi - plus et system til at give din præsentation en god rytme: Pecha Kucha.
Målgruppe: Folkeskolens ældste elever og gymnasieelever

Besøg siden via dette link (åbner eksternt indhold i nyt vindue)

Matlet (gratis matematikhjælp online):

Her kan du finde noter, videoer, eksempler, opgaver mv. om matematik på gymnasieniveau. Du kan søge på de emner, du er interesseret i (f.eks. differentialligning, annuitetslån, kvotientreglen mv.) og stille spørgsmål til gymnasielærerne bag siden.
Målgruppe: Gymnasieelever med matematik på A-, B- eller C-niveau