Hjertestarter på Nyborg Bibliotek

Nyborg Bibliotek har en hjertestarter, og personalet er instrueret i brugen af hjertestarteren.

Hvis en person får hjertestop:

1. Tjek om den tilskadekomne er ved bevidsthed. Tag fat i personens skuldre og rusk forsigtigt. Tal højt eller råb samtidig til personen. Reagerer vedkommende ikke, er han eller hun bevidstløs.
  2. Tjek om personen har en normal vejrtrækning. Først skaber du frie luftveje ved at bøje den tilskadekomnes hoved let tilbage og løfte hagen.
  3. Se om brystkassen hæver og sænker sig. Føl med din kind, om du kan mærke personens åndedræt. Lyt efter vedkommendes vejrtrækning.
  4. Hvis personen er bevidstløs, og han eller hun ikke har en normal vejrtrækning, har personen hjertestop, og du skal påbegynde hjertelungeredning.

Videoguide til brug af hjertestarter: