Det Kongelige Biblioteks tekstsamlinger

Adgang
Fri adgang for alle
På Det Kongelige Bibliotekers tekstsamlinger online har du adgang til Arkiv for Dansk Litteratur, Danmarks Breve, Grundtvigs værker, Lovforarbejder, Søren Kierkegaards skrifter og Trykkefrihedens skrifter.

Arkiv for Dansk Litteratur

Litteraturhistorisk samling af udvalgte dele af den ældre danske litteratur – fra middelalderen og frem til midt i det 20. århundrede. Her får du adgang både til teksterne og til introduktioner om størstedelen af forfatterne.

Danmarks Breve

Samlingen indeholder over 13.000 digitaliserede breve, som er resultatet af flere års scanningsarbejde af bøger, metadatering og programmering.  Hele projektet indeholder over 70.000 breve, der løbende vil blive frigivet efterhånden som ophavsretten på brevudgivelserne udløber.

Grundtvigs Værker

En tekstkritisk og kommenteret udgave af N.F.S. Grundtvigs trykte forfatterskab. En mere udbygget version findes på grundtvigsværker.dk

Lovforarbejder

Denne samling indeholder Beretninger om Forhandlingerne paa Rigsdagen, bind I og II, der er forarbejder til grundloven af 5. juni 1849.

Om Søren Kierkegaards Skrifter

Søren Kierkegaards Skrifter er en nyudgivelse af alt, hvad der findes overleveret fra Søren Kierkegaards hånd.

Trykkefrihedens Skrifter

Ca. 1000 pjecer og pamfletter indsamlet efter Christian 7. og Johann Friedrich Struensee erklærede trykkefrihed 14. september 1770.