Fake News

Vores medieforbrug er under hastig forandring og vi skal som brugere forholde os til et langt mere fragmenteret medielandskab. Især på de sociale medier er det lettere end nogensinde før, at sprede løse påstande og budskaber uden det store faktatjek.

Det er derfor vigtigt, at vi fortsat pudser vores kildekritiske kompetencer af og får redskaberne til at kunne forholde os kritisk til og sortere i det stigende informationsflow, vi lever i.

Det kræver, at vi er opmærksomme. At vi ikke er på autopilot, når vi læser, skimmer, scroller og deler. Ved at forholde dig kritisk og spotte fake news, før du deler indholdet, skåner du ikke alene dig selv men også andre for helt eller delvist usande informationer.

Sådan spotter du Fake News

• Tjek kilden! Undersøg hele nyheden, dens kilder og fakta samt forfatteren. Virker det troværdigt? Bygger påstandene på reel fakta, en holdning eller en pålidelig kilde?
  • Læs det hele! Holder overskriften, når du læser hele artiklen? Understøtter den historien?
  • Er der et motiv? Overvej om dine egne eller forfatterens overbevisninger påvirker indholdet, og tjek om forfatteren er satiriker og indholdet ment som en joke.
  • Tjek dato! Er nyheden aktuel? Hvis ikke, kan det gøre den irrelevant eller ligefrem vildledende.
  • Krydstjek, hvis du er i tvivl! Se om andre medier eller fagpersoner, du har tillid til, har delt eller skrevet om nyheden.
  • Brug Danmarks Biblioteker! Er du i tvivl, hjælper vi gerne med kildekritik på Nyborg Bibliotek.

Gode bøger om fake news og digital dannelse: