Johanne anbefaler: Hvad gør man, når det værst tænkelige sker?

Flugt er en stærk roman om sorg, familierelationer, identitet og forbundethed. Den er smukt skrevet, mesterligt komponeret og en af den slags bøger, der ikke kan læses hurtigt, men efterlader et stort indtryk efter endt læsning.

Carl Frode Tiller (1970) er en af Norges mest toneangivende forfattere indenfor norsk samtidslitteratur og har vundet adskillige både nationale og internationale litteraturpriser. I sine bøger fokuserer han på tematikker som social arv, relationer og identitet. Sprogligt bryder Tiller med den kronologiske form og er meget eksperimenterende. Det er skriften, der er styrer, hvor fortællingen skal hen.

Flugt handler om Elisabeth og Sakarias, der har mistet deres 12-årige søn Johannes i en ulykke. Noget af det sværeste og mest ulykkelige, der kan overgå forældre. Elisabeth er koncertpianist og flygter ind i musik og alkohol, mens Sakarias begraver sig i sit arbejde. De bebrejder begge hinanden for de problemer, deres ensomme søn kæmpede med, mens han var i live.

Elisabeth og Sakarias er egentlig gået hver til sit, men er stadig tæt forbundet i deres sorg og kærlighed til hinanden. I romanen bliver deres historie og sorgproces flettet ind i flashbacks med episoder fra Johannes’ liv. Som musik flyder de tre stemmer sammen og skaber en forbundethed mellem dem, hvor sproget er med til at skabe en stærk forbindelse mellem fortid og nutid og mellem de levende og døde. Alle tre stemmer er til stede som jeg-personer, hvor synsvinklen skifter på sætningsniveau og dét kræver noget af sin læser. Men hvis man giver sig i kast med bogen, venter der en stor læseoplevelse.

Bogen er skrevet med et skarpt blik for det usynlige og komplekse mellem mennesker. Og ved at bryde kronologien så markant, bliver det ikke hændelser og den ydre handling, der er vigtig, men i stedet stemninger og følelser.

Som pianist vender Elisabeth altid tilbage til Bach, der som komponist bl.a. er kendt for fugaen som kompositionsform. Fuga er det latinske ord for flugt og fugaen er som romanen bygget op gennem flere forskellige stemmer, der fuldender hinanden.

Tiller har skabt et mesterværk, der rammer rent og genkendeligt i skildringen af menneskelige relationer.  En bog, man ikke kan læse hurtigt, men som efterlader et stort indtryk. Du kan låne Flugt på Nyborg Bibliotek.