Mathias anbefaler: "Storebror"

Franske Mahir Guvens stærke og prisvindende debutroman ”Storebror” er en højaktuel fortælling om immigrantlivet, fordomme, parallelsamfund og angsten for terror. Med bogen tager Guven pulsen på det anspændte forhold mellem fransk politi og unge immigranter, der senest blussede op sommeren 2023.

Mahir Guven (født 1986) er søn af en tyrkisk mor og en kurdisk far, der flygtede til Frankrig. Efter at have færdiggjort sin kandidat i regnskab, kontrol og revision arbejdede han fire år for et internationalt konsulentfirma og var med til at stifte avisen ”Le 1”, inden han i 2017 debuterede som forfatter med ”Storebror”, der høstede stor ros hos kritikerne og blev tildelt flere franske litteraturpriser.

Bogen følger og fortælles af de to brødre ”Storebror” og ”Lillebror”, der er børn af en fransk mor og en syrisk far. De to brødre har fra barnsben et stærk bånd, men kommer også til at leve vidt forskellige liv. Efter en ungdom med kriminalitet, druk og stoffer, prøver Storebror at leve et mere ordentligt liv, hvor han arbejder som Uber-chauffør og holder sig gode venner med politiet. Den mere følsomme og åndelige Lillebror vælger derimod at tage en uddannelse som sygeplejer. Men han frustreres over racisme i Frankrig, og vælger at rejse til Syrien for at hjælpe de sårede i krigen. I tre år er Lillebror som sunket i jorden, og det franske politi begynder at mistænke ham som terrorist. Så da han pludselig dukker op i Paris igen, må Storebror kæmpe med sin tvivl og vurdere, om han skal tro sin bror eller politiet.

”Storebror” giver stemme til de franske immigranter, der lever et hårdt liv i forstæderne og må kæmpe mod fordomme, racisme og en stigende angst for terror. Brødrene oplever et ulige samfund, hvor personer med mellemøstlig baggrund er stemplet på forhånd af politiet og har sværere ved at bryde de sociale bånd. Samtidig oplever de to brødre et manglende tilhørsforhold i deres etnisk blandede baggrund, hvor de aldrig bliver helt franske eller helt en del af immigranterne.

Bogen er skrevet i et slangpræget gadesprog, der gør den særligt troværdig, men den byder også på mere poetiske og livsfilosofiske passager. Nogle gange er fortællingen hæsblæsende og nervepirrende, mens den andre gange er rolig, nostalgisk og eftertænksom. Vi kommer både op i et helikopterperspektiv, når Guven stiller spørgsmål til vores samfund, og andre gange kommer vi helt ned i det nære og får en smuk og rørende fortælling om søskendekærlighed og blodets bånd.

”Storebror” er en slagkraftig, øjenåbnende, højaktuel og autentisk læsoplevelse, der giver indblik i en anden kultur og ser tingene fra et andet perspektiv. Hvis du interesserer dig for samfundsforhold og tankevækkende samtidsromaner af høj kvalitet, bør du læse ”Storebror”. Bogen kan lånes på Nyborg Bibliotek.